Les Cavernes de Niaux : Art préhistorique en Ariège-Pyrénées PDF

The eminent French prehistorian Jean Clottes, former director of prehistoric antiquities for the Midi-Pyrénées region of France, served as scientific advisor on prehistoric art to the French Ministry of Culture until his retirement five years ago. He is an internationally acclaimed expert on painted cave art whose research interests include not only matters of archaeological context and dating but also problems of epistemology and meaning. Born in the Pyrénées an area exceptionally rich in rock art of the early Stone Age, Dr. Clottes studied at the University of Toulouse and began his career as a language teacher, first in Britain and then for nearly fifteen years in Foix, where les Cavernes de Niaux : Art préhistorique en Ariège-Pyrénées PDF also taught prehistory at the Ecole Normale d’Instituteurs.


Les Pyrénées ariégeoises sont l’une des régions du monde où les traces du passage des hommes préhistoriques sont les plus nombreuses et les plus importantes. Plus de soixante-dix sites témoignent des habitudes de vie de nos ancêtres, qui peuplaient la région il y a environ 14 000 ans. Depuis plus de 40 ans, Jean Clottes mène l’enquête sur ces hommes qui ont parcouru les vallées et les montagnes ariégeoises, y ont habité et chassé, et ont exploré les nombreuses cavernes de la région. II nous convie surtout, à travers deux grottes distinctes, Niaux et le Réseau Clastres, à la découverte saisissante des chefs-d’oeuvre qu’ils y ont laissés. Sous l’immensité des voûtes du Salon Noir ou le long des galeries surgissent les bisons et les chevaux, les bouquetins, les signes mystérieux, les empreintes animales… Jean Clottes pose des questions à propos de quelques énigmes : comment une exploration aussi profonde – près de deux kilomètres- a-t-elle été possible ? Que sont venus faire ces trois enfants dont les traces de pas émouvantes sont encore inscrites dans le sable de la grotte ? A sa connaissance inégalée des lieux, l’auteur ajoute le talent rare de faire partager son savoir et sa passion. Au moment où le Parc de la Préhistoire attire un nombre croissant de visiteurs, ce livre est l’introduction la plus séduisante à un monde qui ne cessera jamais de nous étonner.

He was appointed director of prehistoric antiquities for the Midi-Pyrénées in 1971 and four years later received his Ph. In 1998, he headed the research team that appraised Grotte Chauvet, the extensive Paleolithic cave in the Ardèche Valley, which had been discovered just four years earlier and whose paintings, dating back some 30,000 years, rival those at Lascaux in terms of number, diversity, originality, beauty, and state of conservation. He also has evaluated the underwater cave, Cosquer, close to the mouth of the Rhone River off the coast of Marseilles, where the hands of the artists were stenciled on rock nearly 28,000 years ago. In West Africa, he studied engravings of larger-than-life giraffes created 6,000 to 9,000 years ago on outcroppings of rock in the deserts of Niger. Clottes was appointed France’s General Inspector for Archaeology in 1992 and named to his scientific advisory post with the Ministry of Culture the next year. Former chairman of UNESCO’s International Committee of Rock Art and of the Société Préhistorique Ariège-Pyrénées, which has named him honorary president, he is also a former president of the Société Préhistorique Française and currently serves as its honorary president as well as honorary president of the Société des Etudies du Lot. He is secretary of the Rock Art Commission of the Union Internationale des Sciences Préhistorique.

An honorary fellow of the Society of Antiquaries of London, Dr. He serves as editor of the International Newsletter of Rock Art and is the director of a series on rock art at Editions Le Seuil and at Editions La Maison des Roches, the Paris-based publishers. In 2007 Jean Clottes was honoured by the Blue Tuareg people of the Sahara Desert. Jean was made an Honorary Tuareg with the name ALMAWEKIL, literally translated as « our respected representative ».

Dr Jean Clottes is a Trustee of the Bradshaw Foundation, and a member of its Advisory Board. 23 ouvrages, plusieurs brochures, plus de 350 articles. Archive Index Introduction America’s Oldest Art? La Préhistoire est généralement définie comme la période comprise entre l’apparition du genre humain et l’apparition des premiers documents écrits. Cette définition laisse cependant la place à des interprétations divergentes selon les auteurs. La définition classique de la Préhistoire pose un certain nombre de problèmes, notamment en ce qui concerne les critères retenus pour son début et sa fin, mais aussi pour la datation de ses limites.

La Préhistoire commence avec l’apparition de l’Homme. L’apparition de l’Homme dépend des critères utilisés pour définir le genre Homo, qui varient selon les chercheurs. La fabrication d’outils a longtemps été considérée comme propre au genre Homo. Des découvertes récentes ont montré que les Australopithèques, qui précédaient les humains et dont ces derniers sont probablement issus, ont peut-être eux aussi produit des outils de pierre.

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